HASHIMOTO Dieta i suplementacja

HASHIMOTO dieta i suplementacja - PROCEANIS POLSKA

Przewlekłe zapalenie tarczycy – zwane również chorobą Hashimoto – jest jednym z najczęstszych zaburzeń tarczycy w krajach rozwiniętych.

Nawet w przypadku zastosowania farmakoterapii jego objawy mogą znacząco wpływać na jakość i komfort życia (źródło).

Badania jednak wykazują, że pewne modyfikacje diety i stylu życia, poza wdrożoną farmakoterapią, mogą zdecydowanie złagodzić jego objawy. Każda osoba z chorobą Hashimoto inaczej reaguje na leczenie, dlatego tak ważne jest zindywidualizowane podejście do tego schorzenia (źródło).

W tym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób wdrożenie tych zmian może, z dużym prawdopodobieństwem, przynieść korzyści osobom cierpiącym na Hashimoto.

Czym jest HASHIMOTO?

W dużym skrócie – przewlekłe zapalenie tarczycy, inaczej Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, która stopniowo niszczy gruczoł tarczycy przy użyciu limfocytów, białych krwinek, które są częścią naszego układu odpornościowego (źródło). Tarczyca to gruczoł dokrewny w kształcie motyla, który znajduje się u podstawy szyi. Wydziela hormony, które wpływają na funkcje prawie każdego narządu, w tym serca, płuc, szkieletu oraz układu trawiennego i ośrodkowy układu nerwowego. Kontroluje również metabolizm i wzrost (źródło). Głównymi hormonami wydzielanymi przez tarczycę są tyroksyna (T4) i trijodotyronina (T3). Ostatecznie uszkodzenie tego gruczołu prowadzi do niewystarczającej produkcji tych hormonów.

Jak dieta i styl życia wpływają na HASHIMOTO?

Dieta i soób życia odgrywają istotną rolę w radzeniu sobie z tą chorobą. Wiele osób zauważa, że ​​ich objawy utrzymują się nawet po zastosowaniu leków. Dodatkowo wiele osób, wykazujących objawy tej choroby, nie zostaje objętych leczeniem farmakologicznym, chyba że mają zmieniony poziom hormonów (źródło). Co więcej, badania sugerują, że stan zapalny może być czynnikiem napędzającym szeroki zakres objawów Hashimoto. A wiemy już doskonale, że stany zapalne są często związane z dietą (źródło). Zmiana diety i sposobu życia są również kluczem do zminimalizowania ryzyka innych dolegliwości. Osoby z chorobą Hashimoto wykazują większe ryzyko rozwoju chorób autoimmunologicznych, wysokiego poziomu cholesterolu, otyłości i cukrzycy (źródło). W badaniach wykazano, że eliminacja niektórych pokarmów, przyjmowanie suplementów i wprowadzanie zmian w sposobie życia może znacznie złagodzić objawy i poprawić jakość życia. Ponadto zmiany te mogą pomóc w łagodzeniu stanu zapalnego, spowolnieniu lub zapobieganiu uszkodzeniom tarczycy spowodowanym przez podwyższony stan przeciwciał oraz regulować stan masy ciała, poziom cukru we krwi oraz poziom cholesterolu.

Wskazówki dietetyczne oparte na badaniach - oto kilka potwierdzonych naukowo, wskazówek dietetycznych, które moga pomóc w walce z Hashimoto.

Diety bezglutenowe i bezzbożowe

Wiele badań wskazuje, że osoby z Hashimoto są bardziej narażone na celiakię niż populacja ogólna. W związku z tym eksperci zalecają, aby osoby, u których zdiagnozowano Hashimoto, byli badani pod kątem celiakii (źródło).

W 6-miesięcznym badaniu z udziałem 34 kobiet z chorobą Hashimoto dieta bezglutenowa obniżyła poziom przeciwciał, jednocześnie poprawiając czynność tarczycy i poziom witaminy D, w porównaniu z grupą kontrolną (źródło).

Wiele innych badań wskazuje, że osoby z chorobą Hashimoto – lub ogólnie chorobami autoimmunologicznymi – prawdopodobnie odnoszą korzyści ze stosowania diety bezglutenowej, nawet jeśli nie mają celiakii (źródło).

Stosując dietę bezglutenową, należy unikać wszelkich produktów pszennych, jęczmiennych i żytnich. Dla przykładu – większość makaronów, pieczywa i sosów sojowych zawiera gluten (istnieją alternatywy bezglutenowe).

Dieta bezzbożowa jest bardziej restrykcyjna niż dieta bezglutenowa, ponieważ wyklucza wszystkie zboża. Chociaż ta zmiana diety może również przynieść korzyści cierpiącym na Hashimoto, badania potwierdzające są w obecnej chwili dość ograniczone.

Protokół autoimmunologiczny, czyli dieta AIP

Dieta Protokołu Autoimmunologicznego (AIP) przeznaczona jest dla osób z chorobami autoimmunologicznymi. Usuwa z diety potencjalnie szkodliwą żywność, taką jak zboża, nabiał, psiankowate, dodatek cukru, kawę, rośliny strączkowe, jajka, alkohol, orzechy, nasiona, cukry rafinowane, oleje i dodatki do żywności (źródło).

W 10-tygodniowym badaniu z udziałem 16 kobiet z chorobą Hashimoto dieta AIP doprowadziła do znacznej poprawy wyników ogólnych i znacznego obniżenia poziomu markera zapalnego białka C-reaktywnego (CRP) (źródło).

Chociaż wyniki te są obiecujące, potrzebne są dłuższe, bardziej wnikliwe badania. Należy pamiętać, że dieta AIP jest dietą eliminacyjną, podzieloną na etapy i powinna być przepisywana i monitorowana przez doświadczonego dietetyka lub lekarza.

Unikanie nabiału

Nietolerancja laktozy jest bardzo powszechna wśród osób z chorobą Hashimoto (źródło). W badaniu z udziałem 83 kobiet z chorobą Hashimoto u 75,9% zdiagnozowano jej nietolerancję.

Jeśli podejrzewasz nietolerancję laktozy, ograniczenie nabiału może pomóc w problemach trawiennych, a także w funkcjonowaniu tarczycy i wchłanianiu leków. Należy pamiętać, że ta strategia może nie działać dla wszystkich, ponieważ niektóre osoby z Hashimoto doskonale tolerują nabiał.

Wybieraj produkty przeciwzapalne

Stan zapalny może być siłą napędową choroby Hashimoto. W związku z tym dieta przeciwzapalna bogata w owoce i warzywa może znacznie złagodzić objawy choroby.

Badanie przeprowadzone na 218 kobietach z chorobą Hashimoto wykazało, że markery stresu oksydacyjnego – stanu powodującego przewlekły stan zapalny – były niższe u osób, które częściej jadły owoce i warzywa (źródło).

Warzywa, owoce i ryby to tylko kilka przykładów pokarmów o silnych właściwościach przeciwzapalnych.

Diety bogate w pełnowartościowe składniki odżywcze

Stosowanie diety bez dodatku cukru i wysoko przetworzonej żywności, ale bogatej w pełnowartościowe pokarmy o dużej zawartości składników odżywczych, może pomóc poprawić stan zdrowia, kontrolować wagę i zmniejszyć objawy związane z Hashimoto (źródło).

Jeśli to możliwe, przygotowuj posiłki w domu, samodzielnie, używając żywności nieprzetworzonej, takiej jak warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze (oleje roślinne) i produkty bogate w błonnik. Mają one silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Suplementy pomocne w Hashimoto

Kilka suplementów może pomóc zredukować stan zapalny oraz ilość przeciwciał tarczycy u osób z chorobą Hashimoto. Ponadto osoby z tym schorzeniem częściej mają niedobór niektórych składników odżywczych ( z powodu zaburzeń wchłaniania), więc suplementacja może okazać się niezbędna (źródło).

  • SELEN

Badania wykazały, że przyjmowanie 200 mcg selenu dziennie może pomóc zredukować poziom przeciwciał przeciwko peroksydazie przeciwtarczycowej (TPO) i poprawić samopoczucie u osób z chorobą Hashimoto (źródło).

  • CYNK

Cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Badania sugerują, że w przypadku stosowania samodzielnie lub razem z selenem, przyjmowanie 30 mg tego minerału dziennie może poprawić wydolność tarczycy u osób z niedoczynnością tarczycy (źródło).

  • KURKUMINA

Badania na zwierzętach i ludziach wykazały, że ten silny związek przeciwzapalny i przeciwutleniający może chronić tarczycę. Ponadto może pomóc w ogólnym leczeniu chorób autoimmunologicznych (źródło).

  • WITAMINA D

Wykazano, że osoby z chorobą Hashimoto mają znacznie niższy poziom tej witaminy niż populacja ogólna. Co więcej, badania łączą niski poziom witaminy D z nasileniem choroby Hashimoto (źródło).

  • WITAMINY Z GRUPY B

Osoby z chorobą Hashimoto również mają tendencję do niskiego poziomu witaminy B12. Przyjmowanie wysokiej jakości witaminy B Complex zwiększa poziom witaminy B12 i innych ważnych witamin z grupy B (źródło).

  • MAGNEZ

Niski poziom tego minerału wiąże się ze zwiększonym ryzykiem choroby Hashimoto i wyższymi poziomami przeciwciał przeciw peroksydazie tarczycowej. Ponadto korygowanie niedoborów magnezu może złagodzić objawy u osób z chorobami tarczycy (źródło).

Kwas hialuronowy szczególnie może wspomóc suchą skórę w przypadku objawów związanych z 𝐇𝐚𝐬𝐡𝐢𝐦𝐨𝐭𝐨. Regularna suplementacja kwasem hialuronowym wpływa na poprawę kondycji skóry w tym zwiększa jej poziom nawilżenia. sprężystość oraz poprawia jej strukturę.
Wiemy już, że kwas hialuronowy działa 𝐩𝐫𝐳𝐞𝐜𝐢𝐰𝐳𝐚𝐩𝐚𝐥𝐧𝐢𝐞, dzięki czemu wpływa na wyciszenie stanu zapalnego w organizmie oddziałując także na stany zapalne w skórze.

𝐇𝐲𝐚𝐥𝐮𝐫𝐨𝐧 𝐃𝐫𝐢𝐧𝐤 dzięki zawartym w nim składnikom nawilża i zmniejsza objawy przesuszonej skóry oraz poprawia barierę ochronną skóry – w naturalny i bezpieczny sposób.

  • ŻELAZO

U osób z chorobą Hashimoto częściej rozwija się anemia. Suplementy żelaza mogą być potrzebne do skorygowania jego niedoboru (źródło).

Inne substancje, takie jak kwas alfa-liponowy i N-acetylocysteina, mogą również pomóc osobom z chorobą Hashimoto (źródło).

Należy pamiętać, że suplementacja wysokimi dawkami jodu przy braku niedoboru jodu może prowadzić do niepożądanych skutków u osób z Hashimoto. Nie powinieneś przyjmować suplementów jodu w wysokich dawkach, chyba że Twój lekarz zaleci inaczej (źródło).

Wpis powstał w wyniku tłumaczenia i w oparciu o artykuł: Hashimoto Diet: Overview, Foods, Supplements, and Tips

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *