Kolagen i jego suplementacja

Przez wieki kobiety w Chinach postrzegały kolagen – białko wiążące tkanki zwierząt – jako „fontannę młodości”, rutynowo spożywając pokarmy, takie jak łapki świni, płetwy rekina i skóra osła w nadziei na wygładzenie wysuszonej skóry i zachowanie pełnych funkcji starzejących się stawów.

W Stanach Zjednoczonych kolagen stał się najbardziej popularny w latach osiemdziesiątych XX wieku jako drogi wypełniacz, który zapewniał pulchność ust i wypełnienie zmarszczek. Ale dopiero w ostatnich latach, gdy firmy wymyśliły smaczniejsze sposoby jego przyjmowania (w tym owocowe żelki, śmietanki do kawy o smaku waniliowym, jednorazowe saszetki i łatwe do połknięcia kapsułki), kolagen jako suplement diety zaczął przybierać na popularności.

Rekomendacje na Instagramie celebrytów, takich jak Kourtney Kardashian (która zaczyna dzień od gorącego napoju kolagenowego), nie zaszkodziły. Dzięki niewielkiej, ale rosnącej liczbie dowodów sugerujących, że może on poprawić stan skóry, złagodzić objawy zapalenia stawów, przyspieszyć gojenie się ran i zapobiegać zanikowi mięśni, rzesza fanów, w tym również byłych sceptyków z zakresu medycyny, zaczęła gwałtownie rosnąć.

Oczekuje się, że w 2021 roku, w samych Stanach Zjednoczonych konsumenci wydadzą 293 miliony dolarów na suplementy kolagenowe, w porównaniu z zaledwie 50 milionami dolarów w 2014 roku, według firmy badawczej Nutrition Business Journal. Globalnie, w miarę jak kolagen trafia do większej liczby produktów spożywczych i napojów, środków do stosowania miejscowego, a nawet do sal operacyjnych, przewiduje się, że do 2025 r. rynek osiągnie 6,5 miliarda dolarów.

Pomimo jego popularności, nadal pozostają pytania o to, jak skutecznie działa i czy jest bezpieczny.

„To zdecydowanie jeden z trzech produktów, o które najczęściej pytają mnie ludzie, i uważam, że jest obiecujący w różnych dziedzinach medycyny” – mówi Mark Moyad, dyrektor programu medycyny komplementarnej i alternatywnej w University of Michigan Medical Center. „To także jeden z najbardziej zwariowanych i kontrowersyjnych tematów”.

Rusztowanie ciała

Kolagen jest często nazywany rusztowaniem ciała.

„To klej, który utrzymuje ciało razem” – mówi nowojorska dermatolog Whitney Bowe, autorka książki The Beauty of Dirty Skin: The Surprising Science of Looking and Feeling Radiant from the Inside Out.

Twierdzi, że kolagen stanowi około 75% suchej masy skóry, zapewniając jej objętość, która powoduje jędrność skóry i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Jest również bogaty w aminokwasy prolinę i glicynę, których potrzebujesz do utrzymania i naprawy ścięgien, kości i stawów.

„W miarę jak się starzejemy, rozkładamy go szybciej, niż możemy go zastąpić”, mówi, zauważając, że zaczynamy tracić około 1% naszego kolagenu rocznie w wieku około 20 lat i tracimy go nawet do 30% podczas pierwszych 5 lat menopauzy.

Zastosowanie kolagenu straciło przychylność w wielu praktykach medycznych, ponieważ nie działa tak długo, jak inne wypełniacze i ma tendencję do wywoływania reakcji alergicznych. A nakładany na skórę, nie wchłania się dobrze, mówi Bowe.

Kiedy kilka lat temu dowiedziała się, że ludzie go zamiast tego jedzą, była sceptyczna. Ale od tego czasu zmieniła zdanie.

„Tylko w ciągu ostatnich kilku lat przeprowadzono imponujące badania pokazujące, że spożycie kolagenu rzeczywiście może wpływać na wygląd skóry” – mówi Bowe.

„Nauka w tym temacie, jest naprawdę w powijakach”

Badanie przeprowadzone w 2014 roku na 69 kobietach w wieku od 35 do 55 lat wykazało, że osoby, które przyjmowały 2,5 lub 5 gramów kolagenu dziennie przez 8 tygodni, wykazały znaczną poprawę elastyczności skóry w porównaniu z osobami, które go nie przyjmowały.

Inny wykazał, że kobiety, które przyjmowały 1 gram dziennie suplementu kolagenu pochodzącego z kurczaka przez 12 tygodni, doświadczały 76% mniej suchości, 12% mniej widocznych zmarszczek, lepszy przepływ krwi w skórze i 6% wyższą zawartość kolagenu.

W przeglądzie ośmiu badań z 2019 r., W których wzięło udział 805 pacjentów, stwierdzono, że „wstępne wyniki są obiecujące w przypadku krótko- i długoterminowego stosowania doustnych suplementów kolagenu do gojenia się ran i starzenia się skóry”.

Moyad, autor podręcznika The Supplement Handbook: A Trusted Expert’s Guide to What Works and What’s Worth For More Than 100 Conditions, ostrzega, że ​​wiele z dotychczas przeprowadzonych badań kolagenu jest niewielkich i przynajmniej częściowo finansowanych przez przemysł.

„Nauka w tym temacie, jest naprawdę w powijakach” – mówi. „Występuje duży konflikt interesów i niewystarczająca kontrola jakości”.

Ale on też uważa, ​​kolagen za obiecujący.

Jako samo źródło białka, kolagen jest doskonały, zawiera więcej białka na kalorię niż inne jego źródła, a jednocześnie zawiera mniej sodu i cukru. Moyad uważa, że ​​dowody sugerujące, że może poprawić jakość składu tkanek, zdrowie stawów i tempo gojenia są intrygujące.

Niedawne badanie przeprowadzone na 53 starszych mężczyznach z sarkopenią, utratą mięśni spowodowaną starzeniem, wykazało, że ci, którzy codziennie przyjmowali 15 gramów kolagenu, oprócz podnoszenia ciężarów trzy razy w tygodniu przez 3 miesiące, zyskali znacznie więcej mięśni i stracili więcej tłuszczu. niż ci, którzy tylko podnosili ciężary.

Wykazano również, że kolagen działa jako silny środek leczący rany, zdolny do zatrzymania krwawienia, rekrutacji komórek odpornościowych i skóry oraz stymulowania tworzenia nowych naczyń krwionośnych. Jedno z badań przeprowadzonych na 89 rezydentach opieki długoterminowej z odleżynami wykazało, że ci, którzy przyjmowali suplementy kolagenu trzy razy dziennie przez 8 tygodni, zauważyli, że ich rany goją się dwa razy szybciej. Inny z ośmiu pacjentów, u których wykonano małą chirurgiczną biopsję skóry, stwierdził, że codziennie stosowany miejscowo kolagen leczy rany co najmniej tak samo dobrze, jak szwy.

Chociaż badania są mieszane, kilka badań wykazało również, że suplementy z kolagenem pomagają w bólach stawów i bólach stawów związanych z wysiłkiem fizycznym. Jeśli ta korzyść pojawi się w dużym, długoterminowym badaniu klinicznym, może to zmienić zasady gry, mówi Moyad.

„Desperacko poszukujemy tańszych, nie uzależniających i bezpiecznych produktów łagodzących ból” – mówi.

Jednak nie wszyscy są przekonani…

Mimo wszystko niektórzy pracownicy służby zdrowia pozostają sceptyczni.

Augusta, dermatolog z GA, Lauren Eckert Ploch, mówi, że kwasy żołądkowe rozkładają białka kolagenu, które spożywasz, zanim dotrą one do skóry w stanie nienaruszonym, więc nie jest przekonana, że ​​to w ogóle pomaga. „Ostatecznego werdyktu nadal nie ma”.

„Myślę, że największym problemem jest bezpieczeństwo” – mówi Moyad. „Mówimy o zmielonych częściach ryb, kurczaków, świń i krów, a te konkretne, zwykle działają jak gąbki do usuwania zanieczyszczeń i metali ciężkich”.

W jednym z niedawnych testów 14 popularnych suplementów kolagenu, przeprowadzonym przez firmę Consumerlab.com zajmującą się testami suplementów, wszystkie produkty zawierały kolagen w takim samym stopniu, jaki twierdziły, ale jeden zawierał również wysoki poziom kadmu, toksycznego metalu ciężkiego.

W międzyczasie dermatolodzy i grupy konsumenckie wyrazili również obawy, że te zmielone kopyta, skóry, kości i tkanki nerwowe – szczególnie jeśli pochodzą od krów – mogą przenosić choroby, takie jak gąbczasta encefalopatia bydła (BSE) lub choroba szalonych krów.

Andrea Wong, starsza wiceprezes ds. Naukowych i regulacyjnych w branżowej grupie handlowej Council for Responsible Nutrition, mówi, że kolagen ma doskonałe notowania.

„Jest dostępny od wieków i istnieje wiele dowodów potwierdzających jego bezpieczne użytkowanie” – mówi. Zauważa, że ​​badania, które pokazują, jak dobrze działa, biorą pod uwagę również skutki uboczne. Ogólnie wykazano, że kolagen jest bezpieczny, twierdzi Wong.

Zauważa, że ​​firmy zajmujące się suplementami są zobowiązane do przestrzegania federalnych „dobrych praktyk produkcyjnych”, które zabraniają niebezpiecznych poziomów zanieczyszczeń, takich jak metale ciężkie.

W 2016 roku FDA zakazała stosowania niektórych części krowy w suplementach diety w celu „wyeliminowania potencjalnego ryzyka” obecności BSE. (Spożycie przez ludzi mięsa zakażonego BSE było powiązane z zaburzeniami neurologicznymi). FDA zwolniła żelatynę – główne źródło kolagenu – z zakazu, „o ile jest wytwarzana z zastosowaniem określonych praktyk przemysłowych”.

Ponieważ suplementy diety są bardzo zróżnicowane pod względem jakości i generalnie nie są regulowane tak rygorystycznie jak leki, Valori Treloar, dermatolog i dietetyk z Massachusetts, woli, aby jej pacjenci otrzymywali kolagen z domowego wywaru z kości z kurczaka, ryb lub wołowiny.

„Myślę, że kolagen jest interesujący i istnieją pewne dane sugerujące korzyści, ale wolę, aby moi pacjenci spożywali go jako tradycyjne jedzenie” – mówi.

Jaki suplement wybrać?

Moyad twierdzi, że wiele obaw dotyczących suplementów kolagenu można rozwiać, dokonując mądrego wyboru.

Poszukaj firm, które pozyskują kości i tkanki ze źródeł bezklatkowych, z wolnego wybiegu i wolnych od antybiotyków. Poszukaj zaufanej marki z certyfikatami, takimi jak NSF lub USP. Odwiedź też witrynę firmy, aby zobaczyć, co robi, aby chronić swoje produkty przed metalami ciężkimi i innymi zanieczyszczeniami.

„Konsumenci muszą przyjąć postawę „po prostu udowodnij mi, że produkt jest czysty i bezpieczny a wówczas go spróbuję ”- mówi, zauważając, że pojawienie się efektów może zająć do 12 tygodni. „To może pomóc i prawdopodobnie nie zaszkodzi, chyba że nie jesteś skrupulatny w kontroli jakości”.

Można również wybrać suplement diety, nie zawierający żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, taki jak PROCEANIS HYALURON DRINK, zawierający kwas hialuronowy, który jest stymulatorem produkcji kolagenu oraz dodatkowo posiada możliwość zatrzymywania wody w skórze, czyli zwiększenia poziomu nawilżenia. Jest to również jedyna obecnie dostępna alternatywa dla wegan oraz kobiet w ciąży czy karmiących w Polsce. Kwas hialuronowy wspiera włókna kolagenowe poprzez uzupełnienie kwasu od środka oraz dzięki połączeniu z Witaminą C, która dodatkowo zadba o odżywienie i produkcje własnego kolagenu czy elastyczność włókien.

PROCEANIS® Napój hialuronowy Hyaluron Drink – 200 ml | PROCEANIS POLSKA

Wpis powstał w oparciu o i wyniku tłumaczenia: Collagen: ‘Fountain of Youth’ or Edible Hoax?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *