ODŻYWIANIE podczas ciąży i karmienia

odżywianie podczas ciąży i karmienia - PROCEANIS POLSKA

Zdrowe kobiety w ciąży lub karmiące piersią potrzebują od 300 do 500 dodatkowych kalorii dziennie, aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie na energię i wesprzeć zdrowy rozwój dziecka.

Odżywianie podczas ciąży lub karmienia piersią sprowadza się do spożywania różnorodnych zdrowych pokarmów.

Odżywianie podczas ciąży i karmienia piersią – jakich składników odżywczych potrzebujesz?

Poniższe podstawowe składniki odżywcze pomogą Tobie i Twojemu dziecku rozwijać się. Występują w świeżych owocach i warzywach, pełnych ziarnach, orzechach, fasoli, produktach mlecznych i chudym mięsie.

Wapń

Wapń pomaga budować mocne kości i zęby oraz odgrywa ważną rolę w zdrowym funkcjonowaniu układu krążenia, mięśniowego oraz nerwowego. Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny przyjmować 1000 mg wapnia dziennie. Zdrowe źródła wapnia obejmują m.in. niskotłuszczowe produkty mleczne, naturalny sok pomarańczowy, płatki zbożowe oraz szpinak.

Węglowodany

Spożywanie węglowodanów zapewnia energię, która wspomaga wzrost i rozwój dziecka, a po porodzie karmienie piersią. Najlepszym źródłem węglowodanów są produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, które również są dobrym źródłem błonnika.

Błonnik

Błonnik to składnik, który może pomóc złagodzić zaparcia często związane z ciążą. Doskonałym źródłem błonnika są: produkty pełnoziarniste (takie jak chleb pełnoziarnisty, pełnoziarniste płatki zbożowe i brązowy ryż) oraz owoce, warzywa i rośliny strączkowe (fasola, groszek i soczewica).

Kwas foliowy

Kwas foliowy wspomaga zdrowy rozwój mózgu i rdzenia kręgowego dziecka. Jest również potrzebny do wytwarzania czerwonych i białych krwinek. Kobiety, które otrzymują 400 mikrogramów (0,4 miligrama) kwasu foliowego dziennie przed poczęciem i we wczesnej ciąży, mogą zmniejszyć ryzyko urodzenia dziecka z wadą cewy nerwowej (wadą wrodzoną obejmującą niepełny rozwój mózgu i rdzenia kręgowego). Dobre źródła kwasu foliowego obejmują zboża, zielone warzywa liściaste, owoce cytrusowe, fasolę i orzechy.

Zdrowe tłuszcze

Zdrowe tłuszcze (tłuszcze nienasycone) są używane do napędzania wzrostu i rozwoju dziecka. Są szczególnie ważne dla rozwoju mózgu i układu nerwowego. Zdrowe tłuszcze znajdują się w oliwie z oliwek, oleju arachidowym, oleju rzepakowym, awokado i łososiu. Chociaż tłuszcz jest niezbędny w każdej zdrowej diecie, ważne jest, aby ograniczyć jego spożycie do około 30% dziennego spożycia kalorii.

Jod

Jod pomaga tarczycy w wytwarzaniu hormonów, które biorą udział we wzroście i rozwoju mózgu. Niedostateczna ilość jodu w czasie ciąży może narazić dziecko na ryzyko problemów z funkcjonowaniem tego narządu i opóźnień poznawczych, z których niektóre mogą być poważne. Kobiety w ciąży lub karmiące piersią powinny podczas gotowania używać soli jodowanej i spożywać pokarmy bogate w jod, takie jak owoce morza i produkty mleczne. Powinny również codziennie przyjmować 150 mikrogramów jodku (źródło jodu, który jest łatwo przyswajalne przez organizm) w postaci suplementu.

Żelazo

Spożywanie diety bogatej w żelazo i codzienne przyjmowanie suplementów żelaza podczas ciąży lub karmienia piersią pomaga zapobiegać niedokrwistości z niedoboru żelaza. Kobiety, które nie otrzymują wystarczającej ilości żelaza, mogą czuć się zmęczone i narażone na infekcje. Dobre źródła żelaza w diecie obejmują chude mięso, wzbogacone zboża, rośliny strączkowe (fasola, groszek i soczewica) oraz zielone warzywa liściaste.

Białko

Białko pomaga budować mięśnie, kości i inne tkanki dziecka, szczególnie w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Zalecane spożycie białka w drugiej połowie ciąży i podczas karmienia piersią to ok 70 gramów dziennie. Zdrowe źródła białka obejmują chude mięso, drób, ryby, fasolę, masło orzechowe, jajka i tofu.

Witamina A

Witamina A pomaga rozwinąć serce, oczy i układ odpornościowy dziecka. Zażywane w trakcie ciąży suplementy nie powinny zawierać więcej niż 1500 mikrogramów (5000 IU) witaminy A. Zarówno za mało, jak i za dużo witaminy A mogą zaszkodzić rozwijającemu się płodowi. Dobre źródła witaminy A obejmują mleko, pomarańczowe owoce i warzywa (takie jak kantalupa, marchew i słodkie ziemniaki) oraz ciemnozielone warzywa.

Witamina B6

Witamina B6 pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek dziecka; rozkłada białka, tłuszcze i węglowodany; i jest potrzebny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania mózgu. Dobre źródła witaminy B6 obejmują drób, ryby, produkty pełnoziarniste, wzbogacone zboża i banany.

Witamina B12

Witamina B12 odgrywa ważną rolę w tworzeniu czerwonych krwinek dziecka, a także w rozwoju i funkcjonowaniu mózgu. Znajduje się tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak mięso i jajka, dlatego ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem o przyjmowaniu suplementu B12 w czasie ciąży i karmienia piersią, jeśli jesteś wegetarianką lub weganką i nie planujesz spożywać produktów pochodzenia zwierzęcego. Dobre źródła witaminy B12 obejmują chude mięso, drób i ryby oraz mleko beztłuszczowe i niskotłuszczowe.

Witamina C

Witamina C odgrywa ważną rolę we wzroście i odbudowie tkanek oraz w rozwoju kości i zębów. Pomaga również organizmowi wchłaniać żelazo. Dobre źródła witaminy C to owoce cytrusowe, brokuły, pomidory i wzbogacone soki owocowe.

Witamina D

Witamina D pomaga we wchłanianiu wapnia przez organizm, niezbędnego dla zdrowych kości i zębów. Dobre źródła witaminy D obejmują wzbogacone niskotłuszczowe lub beztłuszczowe mleko, naturalny sok pomarańczowy, żółtka jaj i łosoś. Rekomendowane dawki witaminy D dla kobiet ciężarnych to 1500-2000 na dobę.

DODATKOWO: Kwas hialuronowy

Ponieważ w ciąży, skóra wykonuje najwięcej „ćwiczeń” i potrzebuje składników odżywczych nie tylko dla świeżego wyglądu, ale przede wszystkim zachowania elastyczności, nieocenionym może okazać się kwas hialuronowy. Jego wysoką zawartość, bo aż 120 mg w porcji, zawiera PROCEANIS HYALURON DRINK. Produkt oparty wyłącznie na naturalnych składnikach, odżywi, nawilży i wzmocni skórę „od wewnątrz”, a do tego jest bezpieczny dla kobiet w ciąży i karmiących. Kwas hialuronowy wpływa naturalnie na funkcje naszej skóry chroniąc ją przed czynnikami zewnętrznymi, ale również wpływając na regulacje zachodzące wewnątrz organizmu, takie jak gospodarka wodna. Ze względu na zawartość 120µg Witaminy A w porcji, zalecamy weryfikację ilości spożycia tej witaminy w diecie i ewentualną konsultację z lekarzem prowadzącym.

Wpis powstał jako rozwinięcie artykułu w magazynie MINT pt.: „Kwas hialuronowy – bezpieczna suplementacja w okresie ciąży i karmienia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *